Tuesday 15 October 2013



Assalamualaikum wbt..


Beberapa minggu yang lepas,saya diberikan peluang untuk membedah sebuah buku sempena Seminar Syiah yang dianjurkan oleh Persatuan pelajar di sini. Saya bukanlah hebat dan tahu semua tentang syiah,namun cuba berkongsi apa yang diketahui dan persediaan sebelum pulang ke Tanah air.

Bersama pembentang kedua Us Rozaimi


Kebelakangan ini isu Syiah di Malaysia semakin panas. Saya yakin perkara ini sudah lama bertapak tetapi hanya kepanasan kebelakangan ini. Mereka semakin berani dan bertambah berani.

Buku yang dibedah bertajuk “Alkhumainiyyah : Ganjil pada akidah dan pendirian”. Sebuah buku yang ditulis oleh Syeikh Said Hawwa,tokoh gerakan Islam Syria. Ditulis sekitar tahun 80-an. Selepas Revolusi Iran 1979. Boleh didapati dalam bentuk pdf,just search and download it.


Diceritakan bahawa tatkala Iran Berjaya dalam revolusinya,umat Islam bersorak dan menyatakan “Inilah masa kebangkitan Islam”. Ramai yang terkesan dengan revolusi ini termasuk gerakan Islam di Syria. Oleh itu,Syeikh Said Hawwa cuba menyelidiki dan melihat “kejayaan” revolusi ini dalam hakikat sebenar. Selepas mengetahui hakikatnya dan apakah sebenarnya Syiah dan Khomeini,maka beliau menulis maqalah ini dengan tujuan memberi peringatan kepada manusia tentang kedasyatan dan hakikat sebenar Khomeini dan syiah.
Mungkin pada masa tersebut belom wujud media massa seperti sekarang,Facebook,twitter,blog dan sebagainya. Oleh itu,tidak hairan lah ramai yang terpengaruh dengan kejayaan palsu tersebut.


Siapakah Khomeini?

Khomeini adalah tokoh yang menggerakkkan dan menjayakan revolusi ini. Untuk maklumat peribadi,kalian boleh search sendiri. Khomeini merampas Iran daripada kuku besi pemerintahan Shah Iran ketika itu yang dipimpin oleh Shah Pahlavi.Revolusi yang memakan masa sekitar 2 tahun membuahkan hasil sehingga memaksa Shah Pahlavi keluar daripada Iran dengan alasan percutian. Khomeini yang ketika itu dalam buangan di Perancis  pulang ke Iran dan disambut oleh ribuan penyokongnya di sana. Khomeini mendapat sokongan ribuan penyokong dengan melaungkan ingin mendirikan kerajaan Islam dan menjalankan hukum Allah. Laungannya disambut dan didokong oleh ribuan penduduk Iran. Hasilnya,Khomeini menjadi Pemimpin Agung yang pertama dalam pemerintahan selepas Revolusi Iran.

Khomeini


Buku Ini

Buku ini dibahagikan kepada dua bahagian atau part besar iaitu Perbincangan tentang keganjilan Khomeini dari sudut akidah,dan yang kedua perbincangan tentang keganjilan Khomeini dari sudut pendiriannya terutama dalam sudut politik.

Dalam Part pertama,penulis meletakkan 8 point penting dalam mengulas tentang isu akidah Khomeini.

1.       Ghuluww (Melampau) dalam mengagungkan Imam-imam mereka.

Khomeini dan Syiah begitu mengagungkan Imam-imam mereka. Harus jelas di sini bahawa Syiah yang dianuti olehnya adalah Syiah Isna Asyariah iaitu Syiah yang berpegang kuat dengan kemaksuman imam mereka yang dua belas. Bahkan mereka menganggap Imam setaraf dengan para Nabi bahkan lebih tinggi dari itu. Mereka menyarung pakaian maksum iaitu tidak melakukan dosa dan tidak salah terhadap para Imam mereka. Sepertimana yang kita serba maklum bahawa sifat maksum hanya milik para Nabi yang dianugerahkan oleh Allah. Tetapi mereka begitu taksub sehingga menganggap Imam mereka maksum. Bahkan di dalam kitab usul kafi tulisan Al kulaini (ahli hadis di sisi Syiah seperti Imam Bukhari) menyatakan bahawa Imam mereka mengetahui yang ghaib. Setiap perkara atas mukabumi tidak akan berlaku kecuali dengan pengetahuan imam dua belas. Amat dasyat pemikiran seperti ini.

2.       Mengatakan bahawa Al-Quran tidak lengkap.

Apabila berbicara tentang Al-Quran,kita maklum bahawa ia adalah sumber dan masdar terbinanya Islam di atasnya. Setiap perkara di sisi umat Islam adalah berdalilkan Al-Quran,sunnah,Ijmak dan Qias. 

Tetapi Khomeini dan syiah ini menganggap Al-Quran ini tidak lengkap. Dan dinyatakan oleh Alkulaini dalam kitabnya bahawa di sisi mereka terdapat Al-Quran yang dinamakan Al-Quran Fatimah. Mereka mengatakan Al-Quran sekarang sudah diseleweng dan Al-Quran Fatimah adalah Al-Quran sebenar. Jika mereka dengan jelas menolak sumber dan masdar pertama terbinanya Islam,bagaiamana kita mampu memikirkan untuk mengadakan taqrib dengan mereka. Mereka dengan jelas menolak masdar umat Islam yang dipegang teguh oleh kita dengan kesohihan dan terjaganya Al-Quran ini.

3.       Pendiriannya terhadap Sunnah Nabawi

Dalam bab Sunnah Nabawi,harus difahami bahawa ia adalah masdar (sumber) kedua bagi umat Islam. Begitu banyak perkara dalam bab Ibadat dan Aqidah yang bersumberkan dari sumber ini.

Mereka menolak semua hadis atau sunnah kecuali yang diriwayatkan oleh Ahli Bayt. Sebarang hadis yang tidak diriwayatkan oleh Ahli Bayt ditolak oleh mereka. Mereka dalam bab Sahabat R.a (insyaallah akan saya ulas selepas ini) menganggap semua sahabat murtad kecuali beberapa orang. Apabila sahabat dianggap murtad,maka periwayatan hadis oleh sahabat secara automatic tertolak. Oleh itu,bagaimana hendak terbinanya Islam tanpa hadis dan sunnah yang diriwayatkan oleh para sahabat. Begitu pelik akidah mereka.



Untuk point seterusnya akan saya sambung dalam penulisan seterusnya…

Saturday 5 October 2013

HUKUM DAN APLIKASI TERHADAP HUKUM



Hukum dan aplikasi terhadap hukum.

Ia adalah dua perkara yang berbeza dan perlu dibezakan. Hukum adalah satu perkara yang istiqlal,aplikasi terhadap hukum pula adalah sesuatu perkara yang lain.

Apakah itu hukum? Apakah pula aplikasi hukum?

Hukum itu adalah sesuatu perkara samada suruhan atau larangan yang dijelaskan oleh nas terhadap kita. Contoh : Hukum Qisas,hudud jelas kewajipan di dalam Al Quran. Hukum solat adalah wajib. Oleh itu,hukum adalah satu perkara yang sabit dan dijelaskan oleh nas.

Aplikasi hukum pula adalah bagaimana kita cuba melaksanakan hukum itu terhadap masyarakat. Samada terhadap individu tertentu atau masyarakat dikawasan tertentu. 

Setiap indinvidu atau masyarakat pasti mempunyai unsur dan suasana yang berbeza,pasti membawa kepada perubahan cara dalam melaksanakan hukum. Solat orang yang di dalam perang tidak sama dengan solat orang yang berada di dalam keadaan aman. Begitu juga,hukum hudud mahupun qisos jika diaplikasikan tanpa melihat secara terperinci sudah pasti mendatangkan fitnah terhadap agama.

Oleh itu,muncul satu ilmu iaitu ilmu maqasid. Maqasid adalah bagaimana kita cuba melihat tujuan setiap perkara dan syariat dilaksanakan. Contoh,tatkala kita mengatakan pada Qisas itu adanya kehidupan iaitu kehidupan terhadap mujtamak (masyarakat). Maka, keamanan dan kehidupan terhadap masyarakat itu adalah maksud atau tujuan syarak.

Maka,kita harus berusaha dalam mengaplikasi hukum Qisas supaya tujuan dan maksud syarak tercapai. Sekiranya sesuatu hukuman itu diaplikasikan dan tidak mencapai maksud syarak,sudah tentu di sana terdapat satu kelompongan dan kekurangan dalam mengaplikasi hukum tersebut. Akhirnya akan membawa fitnah terhadap Islam itu sendiri.



Kata Imam Syatibi : Seseorang itu mampu berada dalam tahap berijtihad sekiranya mampu menguasai dua perkara :

Pertama : Memahami maqasid syariah secara keseluruhannya
Kedua : Kemampuan untuk mengeluarkan sesuatu hukum berdasarkan pemahamannya terhadap perkara tersebut.


Kesimpulan ringkas yang dapat saya sebutkan di sini,dalam suasana zaman sekarang,kita harus membezakan antara hukum dan juga aplikasi terhadap hukum. Kita jelas bahawa hukum hudud itu wajib. Barangsiapa ingkar tentangnya sudah tentu berada dalam lingkungan mereka yang menolak hukum Allah. Akan tetapi aplikasi terhadap hukum hudud pula adalah sesuatu yang berbeza. Ia memerlukan kepada kefaqihan dan pemahaman yang teliti terhadap nas dan juga waqie (reality semasa). Mungkin boleh dikatakan hukum hudud perlu diteliti dalam sudut aplikasi untuk dilaksanakan,bukan mengingkari hukum tersebut. Tetapi melihat kepada kesan dan aplikasi terhadap hukum tersebut. Kerana setiap aplikasi dan tatbiq terhadap sesuatu perkara sudah pasti memberi kesan dan impak kepada Islam. Dalam mengejar maksud dan tujuan syarak,harus dijauhi fitnah terhadap Islam.

Wallahua'lam


tazkir_zikran@yahoo.com
1 Okt 2013
Mafraq,Jordan