Alhamdulillah.. Minggu lepas selesai satu study group bersama
sahabat-sahabat. Berbincang dan membedah sedikit sebanyak tentang ilmu Maqasid
Syari’yyah. Kami tidak menjangkakan untuk mengkaji lebih dalam tentang ilmu
ini. Biarlah dengan mendapat gambaran ringkas. Hati sudah senang. Cubaan
membedah makalah hasil tulisan Doktor Ahmad Raisuni bertajuk Fikr Maqasidi :
Qawaiduhu wa Fawaiduhu ( Pemikiran Maqasid : Kaedah dan Faedahnya) selesai.
Saya cuba
berkongsi sedikit sebanyak gambaran yang diperolehi berdasarkan pengajian kami.
Mungkin di sana terdapat kesalahan dalam memahami ilmu ini,maka kalian lebih
layak untuk berkongsi dan menegur tentangnya.
Syariah
Islamiyyah
Secara umum
boleh dikatakan bahawa setiap syariat samada berbentuk perintah mahupun
larangan,pasti di sana wujud satu kemaslahatan atau kebaikan buat manusia. Setiap
perkara yang disuruh atau dicegah pasti mempunyai tujuan dan hadaf yang telah
diletakkan oleh syarak. Cumanya mungkin sebahagian tujuan syarak tersebut mampu
difahami dan diterokai manusia,manakala sebahagian yang lain kekal sebagai
rahsia yang hanya diketahui Allah S.W.T.
Oleh itu,dapat
difahami bahawa Maqasid Syari’yyah itu adalah satu tujuan dan hadaf yang telah
diletakkan syarak untuk kebaikan dan kemaslahatan hambaNya.
Berkata
Ibnu Qayyim : “ Syariat itu asasnya terbina atas maslahat manusia dalam kehidupan iaitu semuanya bersifat
adil,rahmat,dan memberi kebaikan. Setiap perkara yang mana keluar dari
keadilan,rahmat dan maslahah ke arah sebaliknya,maka ia bukanlah daripada
Syariat jika ditakwilkannya”
.
Oleh itu
dapat difahami bahawa maslahat itu adalah setiap perkara yang mendatangkan
kebaikan terhadap insan,dan menolak mudharat ke atasnya.
Pembahagian
Maslahat
Maslahat
terbahagi kepada tiga bahagian :
(1)
Dharuriyyat : iaitu perkara yang mana
jika hilangnya menjadikan manusia tidak mampu hidup atau hilang nilai
kemanusiaan terhadapnya.
Contoh :
manusia (orang Islam) jika tiada padanya agama,maka kehidupannya umpama haiwan.
Tiada aturan yang menyusun hidupnya. Maka agama adalah sebahagian daripada
dharuriyyat terhadap manusia.
(2)
Hajiyyat : iaitu perkara yang mana jika
hilangnya menjadikan kehidupan manusia dalam kesusahan.
Contoh :
zaman sekarang handset boleh dianggap hajiyyat,kerana jika kita terlupa
membawanya pasti kita berada dalam sedikit kesusahan. (pendapat saya)
(3)
Tahsiniyyat : iaitu perkara yang mana
hanya bersifat pelengkap atau mencantikkan sesuatu perkara.
Saya ingin
sebutkan bahawa dharuriyyat yang dijaga serta dipelihara oleh Islam merangkumi
5 perkara iaitu Agama,Nyawa,Akal,Nasab atau nasal (keturunan) dan Harta. Oleh itu,Islam
mensyariatkan hukuman Qisas untuk menjaga maslahat nyawa,potong tangan terhadap
pencuri untuk menjaga kemaslahatan harta,mengharamkan arak untuk menjaga
akal,mengharamkan zina untuk menjaga keturunan dan pelbagai lagi perkara yang
begitu teliti dijaga oleh Islam.
Kaedah-Kaedah
Maqasid
Kaedah dalam
maqasid yang diletakkan terdiri daripada bebapa item :
(1)
Setiap perkara dalam syariat bersifat mua’llalah dan mempunyai maksud serta
maslahat tersendiri
Apakah itu
mua’llalah?
Mua’llalah
adalah sebab. Adakah setiap perkara yang disyariatkan oleh Islam mempunyai
sebab? Contoh : mengapakah diharamkan arak? Sebab memabukkan.
Secara umum
boleh dikatakan setiap perkara yang disyariatkan oleh Islam mempunyai sebabnya.
Cumanya samada sebab itu dapat dirungkaikan oleh insan atau tidak. Di sini
terdapat perbahasan yang panjang lebar tentang perkara ini. Kalau nak tahu,kena
baca sendiri kot. Secara umum saya ulangi (pendapat yang saya pegang) iaitu
setiap perkara mempunyai ilah tersendiri.
(2)
Tidak boleh dianggapkan sesuatu itu sebagai maqasid syari’yyah kecuali dengan
dalil
Setiap perkara
yang hendak dianggap maqasid atau tujuan syarak tidak boleh diletakkan sesuka
hati kerana ia akan memberi kesan terhadap sesuatu hukum.
Contoh :
jika kita melihat maksud atau tujuan potong tangan pencuri itu adalah untuk
menghalangnya mencuri ,maka kita boleh mencipta satu hukuman samada penjara
atau sebagainya dengan maksud menghalangnya mencuri. Oleh itu,hukuman potong
tangan yang disebutkan dalam Al-Quran kelihatan boleh digantikan dengan hukuman
lain dengan tujuan yang sama. Ia adalah sesuatu yang amat bahaya.
Maka,setiap
maqasid yang hendak diletakkan perlu diikat dengan dalil supaya kita tidak
membatalkan hukum nas.
(3)
Tertib Masalih dan Mafasid
Seperti
yang disebutkan sebelum ini bahawa hukum syariah bersifat mendatangkan maslahat
dan menolak mafasid. Namun,setiap maslahat dan mafasid itu mempunyai tertib
atau darjat masing-masing. Ada maslahat yang berada di tangga pertama dan perlu
didahulukan dalam setiap perkara. Ada maslahat yang hanya bersifat penyempurna
dan diletakkan di tangga terakhir. Oleh itu,setiap perkara mempunyai awlawiyyat
tersendiri.
Maksud awlawiyyat
di sini adalah keutamaan yang diletakkan untuk memudahkan sekiranya berlaku
pertembungan maslahat.
Contoh :jihad
mempertahankan Islam mempertembungkan dua maslahat. Antara menjaga agama atau
nyawa pejuang. Oleh itu,Islam mengutamakan maslahat agama ke atas nyawa. Jika difahami
dalam konteks yang salah,maka akan wujud golongan yang cuba membatalkan jihad
dengan mengatakan Islam menjaga nyawa manusia maka tiada jihad. Harus difahami
dengan betul.
(4)
Harus dibezakan antara wasilah dan tujuan
Saya juga
mempelajari bahawa setiap tujuan yang ingin dicapai pasti mempunyai wasilah
atau jalan ke arahnya. Maka,tatkala meneliti nas samada Al-Quran atau
Hadis,perlu difahami konteks ayat samada bersifat wasilah atau tujuan kerana
setiap hukum berdasarkan tujuan adalah qatie atau tidak berubah,manakala setiap
hukum berdasarkan wasilah adalah berubah-ubah.
Contoh yang
femes digunakan adalah ayat Al-Quran yang menyuruh umat Islam mempersiapkan
kekuatan tentera.
وأعدوا لهم ما
استطعتم من قوة ومن رباط الخيل ترهبون به عدو الله وعدوكم وآخرين من دونهم لا تعلمونهم
الله يعلمهم وما تنفقوا من شيء في سبيل الله يوف إليكم وأنتم لا تظلمون
“Dan
sediakanlah untuk menentang mereka (musuh Yang menceroboh) Segala jenis
kekuatan Yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda Yang lengkap
sedia, untuk menggerunkan Dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu
serta musuh-musuh Yang lain dari mereka Yang kamu tidak mengetahuinya; sedang
Allah mengetahuinya. dan apa sahaja Yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan
disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya.”
Maka di sana wasilah untuk memperkuatkan tentera itu pelbagai
samada berkuda mahupun berjet pejuang,kapal selam tak tenggelam dan sebagainya.
Wasilah sentiasa berubah-ubah. Namun maksud harus jelas iaitu untuk menakutkan
musuh. Oleh itu,gunakan pelbagai wasilah mengikut syarak dalam mencapai maksud
yang ditetapkan syarak.
Satu persoalan ingin saya timbulkan :
ياأيها الذين آمنوا
إذا نودي للصلاة من يوم الجمعة فاسعوا إلى ذكر الله وذروا البيع ذلكم خير لكم إن كنتم
تعلمون
Ayat di atas menceritakan tentang solat Jumaat. Terdapat
mazhab (boleh cari sendiri) yang mengatakan jual beli ketika waktu solat Jumaat
tidak sah (batal). Oleh itu,sekiranya Mamat hendak ke masjid yang agak jauh
dengan rumahnya sedangkan azan sedang dilaungkan. Apakah hukumnya jika dia
menaiki teksi? Bukankah naik teksi itu juga satu urusan jual beli. (hanya
persoalan,cari sendiri jawapan)
Secara kesimpulan umum dapat saya katakan bahawa ilmu
ini antara ilmu yang penting dalam menjadikan seseorang mengeluarkan hukum yang
bersifat rasional dan tidak syok sendiri. Mungkin pemahaman saya salah,boleh
diperbetulkan. Saya hanya ingin berkongsi secebis apa yang difahami. Banyak lagi
perkara namun tak cukup masa nak taip. Harap kalian enjoy membaca. Tak faham
tanya ye.
tazkir_zikran
@yahoo.com
8 April
2013
8.00 pagi
yang sejuk
0 comments:
Post a Comment