Saturday, 18 May 2013

Dewa : Qawaid Fiqhiyyah


Assalamualaikum wbt..

Sekarang musim exam. Kadang-kadang sehari 2 paper. Kadang-kadang 2 hari satu paper. Begitulah seterusnya. Tak sempat nak tulis dan cerita panjang dalam blog kebelakangan ini. Cumanya kali ni saya cuba berkongsi tentang "Qawaid Fiqhiyyah". Terutama kepada sahabat-sahabat yang bakal amek paper esok hari. Tulisan ini adalah terjemahan dari sahabat saya Ammar Imran a.k.a Dewa (hanya sedikit sahaja org yg mengetahui maksud dewa).

Moga mendapat manfat.

لقاعدة، لغة : الأساس
اصطلاح الفقهاء : حكم كلي ينطبق على جميع جزئيته.

١. الأمور بمقاصدها
Sesuatu perkara berdasarkan niatnya.
Contoh : Seseorang mengutip dompet yg jatuh dgn niat nk hntar blek dikira beramanah. Mnakala jika dia kutip dgn niat nk ambil duit maka dikira khianat.
Niat juga bleh mnukarkn hukum. Contoh : Nikah sunat tp haram jika niat nk memudharatkn isteri. Adapun niat yg xdisertai dgn prbuatan, xdihukum ke atasnya. Contoh : niat nk cerai isteri. Tak jatuh talak.

٢. العبرة في العقود للمقاصد والمعاني لا للألفاظ والمباني
Apa yg dikira pd aqad mengikut tujuan dan makna tersirat bkn pada lafaz dan benda tersurat. Beberapa pecahan.
1) Beri hadiah dgn syarat kena bayar dikira jualan. Contoh: Aiman menghadiahkan jam kpd Adam dgn syarat Adam byr 10JD, dikira sbg jualan.
2) Beri pinjam dgn syarat kena bayaran dikira sbg sewa. Contoh: Ali beri pinjam basikal pd Abu dgn syarat Abu byr 2JD, dikira sewa.
3) Pindah hutang dgn syarat xterlepas peminjam asal dikira jaminan. Contoh: Delu pinjam duit dari Aiz, Aiz ada pinjam duit dari Muin. Aiz sruh Delu bayar terus pd Muin dgn syarat Aiz xbleh lps tgn.

٣. الأصل في الكلام الحقيقة
Menggunakan lafaz pd maknanya yg asal. Tdk mengambil makna majazi (kiasan). Seperti perkataan الأسد dikira haiwan singa bkn seseorg yg gagah.
Contoh: seseorg berkata, "Aku waqafkan tanahku ini pada anak2(أولاد) aku, kmudian pd fakir miskin." Pemilikan tanah waqaf tu hanya bgi anak2 beliau, bkn pada cucu2 (أحفاد) keturunan bliau (jika guna majaz).

٤. إعمال الكلام أولى من إهمالها
Ambil cakna pada sesuatu pernyataan lbeh aula dari mengabaikannya. Biasa digunakan dlm pendakwaan.
Contoh: Aiman mendakwa Adam berhutang dgnnya sbnyak 10JD tnpa sbut sbab, kmudian dia ulang balik pernyataan tu. Kena amek kira. Pengecualian: Kalau xlogik sprt Aiman dakwa Adam tu ayah dia sdgkan Adam lbeh muda dari Aiman, maka diabaikan.

٥. لا ينسب إلى ساكت قول، لكن السكوت في معرض الحاجة بيان
1) Senyap tanpa ditanya x dikira redha. Cnth: Muin ambil jam Ali dpn Ali tnpa mntk kebenarannya dan Ali diam, xdikira sbgi Ali redha.
2) Tapi senyap apabila ditanya dikira redha. Cnth: pinang ank dara, klu snyap tnda stuju.

٦. لا مساغ للإجتهاد في معرض النص
Tak boleh berijtihad pd perkara yg sudah ditetapkan hukumnya oleh nas. Cnth: riba haram, xbleh ijtihad bhw ia halal.

٧. اليقين لا يزول بالشك
Yakin tak terhapus dgn syak (ragu2). Cnth: yakin ada wuduk, tiba2 dtg was2, ambil yg yakin.

٨. الأصل براءة الذمة
Hukum asal seseorg tu bebas dari tanggungan org lain. Pecahan dari istishab. Biasa digunakan dlm penghakiman.
Cnth: Seseorg mndakwa si fulan ada hutang dgnnya xdisabit kslahan hingga ada bukti.

٩. البينة على من ادعى واليمين على من أنكر
Berkait dgn yg atas. Pendakwa dikira benar dgn buktinya, dan sumpah bagi sesiapa yg tak mengaku salah.
Cnth: Li'an keatas isteri. Kalau xde bukti, kena sumpah.
(Lian : sumpah yang dikenankan keatas kedua pasangan apabila salah seorang menuduh melakukan zina.)

١٠. ما حرم أخذه حرم إعطائه
Apa yg haram mengambilnya maka haram jgk memberikan pd org lain.
Cnth: Xharus beri rasuah sprti mna xharus mngambilnya.

التصرف على الرعية منوط بالمصلحة
Khas bagi pemerintah. Setiap urusan negara mesti kena bawa manfaat dn kebaikan pd rakyat.
Cnth: Pemimpin xbleh lntik pekerja yg xamanah.

١٢. لا ضرر ولا ضرار
Terbahagi pd 2:
1) Tak boleh bawa mudharat pd org lain. Cnth : pukul org.
2) Tak boleh balas mudharat dgn mudharat. Cnth: org yg disakiti xbleh balas bnda yg sama. Kena jumpa hakim.

١٣. الضرر يزال
Wajib hilangkan mudharat. Tak boleh hilangkan mudharat dgn mndatangkan mudharat yg semisal dngnnya. Cnth: buka tingkap bradap dgn tingkap ank dara, wajib ttup atau ltak tabir.

١٤. يتحمل الضرر الخاص لدفع الضرر العام
Buat satu benda, beri mudharat pd 1 kumpulan kecil, untuk elak mudharat yg lebih ramai.
Cnth: rombak pagar rumah org (mudharat khas), untuk perluaskan jalan.

١٥. الضرر الاشد يزال بالضرر الأخف
Atau سد الذرائع. Menghilangkan mudharat dgn mudharat yg lbeh ringan drinya.
Cnth: makan mknn org lain sbb lapar, klu tak makan, boleh mati.

١٦. الضرورات تبيح امحظورات
Darurat mengharuskn bnda2 yg dilarang.
Cnth: arak-haram. Harus minum bila xde langsung minuman lain. Klu xminum bleh mati.

١٧. الحاجة تنزل منزلة الضرورة عامة أو خاصة
Semua manusia berhajat padanya. Maka dkira sbg darurat.
1) Darurat am-semua mnusia berhajat pd nya. Cnth: Tempahan (السلم) xboleh pd asalnya dibolehkan krn hajat, cnth Msia nk tempah jet pejuang dari Amarika.
2) Darurat khas-sbhgian org.

١٨. درء المفاسد أولى من جلب المنافع
Menutup keburukan lebih didahulukan dari membawa kebaikan. Atau 'cegah lebih baik dari merawat'.
Cnth: rokok,arak,halang buat kilang LYNAS.

١٩. العادة محكمة
Adat atau uruf sesuatu msyrkt dikira dlm mensabitkan hukum.
Cnth: sorang pakcik jatuh, sorang budak tolong bangunkan pakcik tu, klu bdak tu mntak bayaran/upah, pakcik xperlu byar sbb adatnya bgitu.

٢٠. لا ينكر تغيرالأحكام بتغير الأزمان
Tak dinafikan berubahnya hukum dgn beredarnya masa. Iaitu hukum yg terbina di atas uruf dan adat.
Cnth: hukum hakam xditurunkan pd fatrah makkiyyah.

٢١. العبرة للغالب الشائع لا للنادر
Yang dikira pada bnda yg biasa berlaku bkn pd bnda yg jarang brlaku.
Cnth: seorg lelaki brumur 17 thn dikira capai thap umur baligh wlupun dia blum baligh.

٢٢. الغرم بالغنم
Risiko sejalan dengan keuntungan.Cnth : Akad syarikat. Untung sama rata, rugi pun sama rata.

٢٣. جناية العجماء جبار
Khas untuk haiwan ternakan. Mudarat yg disebabkan oleh haiwan ternakan, pemilik haiwan xbertanggungjwb.
Cnth: kambing Ali terlepas dari kandang, pergi ragut sayur jirannya, Ali xperlu bayar. Lain klu Ali sndiri lepaskan kambing2nya ke kebun sayur jirannya tu, Ali kena tnggungjwb.

٢٤. لا يجوز لأحد أن يتصرف في ملك الغير بلا إذنه
Tak boleh berurusan dgn harta milik org lain tanpa izinnya.
Kecuali pd hal yg berikut. Cnth: Ali ternampak seekor lembu yg nyawa2 ikan lepas kna langgar lori, trus dia pergi smbelih. 'Illahnya, klu tuannya ada kat situ, dia akan sruh Ali sembelih, klu xjadi bangkai.

٢٥. الأجر والضمان لا يجتمعان
Apa yg diganti, xdiwajibkan bayar sewa.
Cnth: A bagi pnjam basikal pd B (1JD/hari). Basikal rosak, B baiki dgn 5JD. B boleh guna selama 5 hari atau ambil balek duit dari si A.

٢٦. من استعجل الشيء قبل أوانه عوقب بحرمانه
Sapa nak dapatkan sesuatu bnda dgn cepat sblm masanya, maka bnda tu haram baginya.
Cnth: harta pusaka. Anak bunuh ayah unk mndapatkan harta pusaka, balasannya, harta tu diharamkan ke atasnya.


Link asal utk tulisan ini : Dewa

Ammar Imran a.k.a. Dewa (disebelah kanan) bersama kaum kerabatnya.

Thursday, 9 May 2013

Minggu yang menggembirakan : PRU 13,EXAM,ULAMA'




Assalamualaikum wbt..

Hampir hilang mood untuk update blog. Bersawang ditinggalkan seminggu lebih. Harus menyelesaikan yang wajib sebelum melakukan yang sunat. Ditambah dengan fatrah (tempoh) exam dan assignment yang menimbun. Namun masih sempat mengikuti perjalanan Pilihanraya Umum ke-13 yang lalu. Tetapi kali ini tiada mood untuk mengulas,menulis,menaip atau membincangkan tentang isu ini. Terpaksa meneliti dengan kadar teliti yang penuh dalam menerima berita terutama dalam tempoh sekarang. Masing-masing mengatakan mereka di pihak yang benar. Bahkan bangla pon mengaku sebagai warganegara Malaysia. Opss.. Termasuk tajuk pulak. Ok. Stop it.

salah satu aktiviti sempena PRU



Alhamdulillah.. Hari ini hari terakhir kuliah di Universiti. Mendengar taujihat dan nasihat terakhir dari pensyarah kesayangan,Doktor Hamad Hamid dalam kuliah Manhaj Fuqaha’. Membincangkan tentang Imam Ahmad bin Hanbal. Antara imam mazhab yang empat. Minit-minit terakhir beliau memberi pesan supaya kami memenuhkan saat dengan membaca. Dinasihatkan kepada kami supaya menjauhkan diri dari aktiviti membunuh waktu kerana hukuman qisas yang mendatang akan membunuh masa depan kami.


Kali ini aku cuma nak ambil satu kisah yang diceritakan sebenar tadi tentang Imam Ahmad bin Hanbal.

Diceritakan bahawa Imam Ahmad adalah seorang yang gemar bermusafir. Sudah tentu bermusafir mencari ilmu menuntut kalam ulama’. Salah satu sifat penuntut ilmu adalah bermusafir. Beliau bermusafir jauh dari negerinya (Baghdad) dan tiba di satu negeri yang beliau tidak dikenali di sana. Oleh sebab tiada tempat tinggal,maka beliau singgah di masjid dengan niat ingin bermalam di sana. Namun hasrat beliau tidak tercapai kerana dihalau keluar masjid. Maka,beliau duduk keseorangan di luar masjid. Tiba-tiba beliau disapa oleh seorang pembuat roti dan diajak untuk bermalam di rumahnya. Lantas Imam Ahmad bersetuju.


Menjadi tabiat Imam Ahmad untuk menghidupkan malam (qiamullail),maka bangunlah beliau. Beliau mendapati si pembuat roti juga bangun malam itu,namun bukanlah untuk solat mahupun membaca al-quran. Pembuat roti bangun untuk menguli tepung untuk dibakar dijadikan roti. Sambil menguli tepung,dia beristighfar tanpa henti-henti. Maka,Imam Ahmad menegur.

“ Itu (Istighfar) sahajakah yang kau reti”

Dengan maksud beliau cuba menasihatkan si pembuat roti untuk membaca tasbih,tahmid dan lain2. 

Maka,beliau lanjut bertanya,

“Apakah kesan kau selalu mengulang-ulang istighfar sahaja”

Maka si pembuat roti berkata,

“ Demi Allah,semenjak aku mengamalkan dan mengulang-ulang istighfar ini. Tidak pernah Allah menolak permintaan dan doa aku kecuali satu. Aku meminta untuk berjumpa Imam Ahmad bin Hanbal. Sehingga hari ini belum dikabulkan”

Ucapnya tanpa menyedari insan yang sedang bermalam dirumahnya malam itu.

Satu sahaja point untuk post kali ini. Perbanyakkan istighfar terutama selepas PRU kali ini. Sudah tentu banyak perkara yang khilaf telah kita lakukan. Banyak hati telah kita lukakan. Boleh jadi keputusan PRU kali ini kerana dosa kita. Boleh jadi doa kita ditahan kerana kurangnya istighfar kita. Oleh itu,point kali ini.

PERBANYAKKAN ISTIGHFAR DAN BERTAUBAT LAH!!



P/s : jika kita begitu meminati seseorang samada ulama,pemain bola,atau artis. Sudah tentu berjumpa dengannya menjadi saat terindah dalam hidup kita. Kalau orang minat dengan siti nurhaliza,Nampak kereta dia parking saja,dah siap amek gambar n post fb. Nak kata bangga boleh jumpa dengan kereta siti. Itu baru artis,inikan pula ulama’.

Diberi peluang bertamu di rumah insan ini. Cuba anda bayangkan. Juga dihadiahkan sebuah kitab.
Syeikh Syuib Al-arnout

Hari yang sama bertemu syeikh syuib. Berjumpa juga dengan tokoh muda Pak Anis Matta.


p/s kedua : ada orang minta saya tulis tentang hubungan lelaki wanita (bertunang). Ada juga minta saya tulis nasihat lelaki kepada wanita. Tapi apakan daya. Tiada mood nak tulis tentang tu. Mungkin lepas exam final. Doakan saya Berjaya dengan mumtaz. Mumtaz untuk ummah.


Ini jadual final exam saya. Mohon doakan.