Saturday 27 October 2018

Harapan dan Ujian

Antara harapan dan ujian dalam kehidupan

Setiap manusia mempunyai harapan dan impian yang tersimpan di lubuk hati. Setiap harapan sudah tentu berbeza dan sudah pasti tidak sama. Subjektif.

Seorang pelajar mengharapkan supaya dia dapat cemerlang dalam pelajarannya. Proses pembelajaran yang tidak menyusahkan dan mudah difahami. 

Seorang boss mengharapkan supaya pekerja-pekerjanya dapat melakukan kerja dengan sebaik mungkin dan meningkatkan kualiti dan imej syarikat atau organisasi.

Ibu atau bapa mengharapkan supaya anak yang diasuhnya itu membesar dengan baik. Menjadi anak yang bijak pelajarannya dan baik budi pekertinya.

Ertinya setiap harapan yang disandarkan dalam diri manusia itu berbeza berdasarkan keadaan dan situasi yang dialaminya. Bahkan,seorang ibu mungkin mempunyai harapan yang bebeza buat dua orang anaknya.

Namun,ada satu perkara yang perlu disedari dalam kehidupan ini. Kehidupan bukanlah semata-mata terbina atas harapan yang tinggi,tetapi ia juga tercabar dengan ujian yang pelbagai.

Seorang pelajar yang mengharapkan kecemerlangan harus sedar bahawa pasti ada ujian yang getir buat dirinya. Masakan besi menjadi keris jika tidak ditempa dengan sang api yang membakar.

Maka,dengan wujudnya harapan dan diseimbangi oleh ujian,kehidupan manusia menjadi menarik dan mencabar. Harapan memberi semangat untuk maju ke hadapan,ujian memberi kekuatan atas setiap langkah.

Oleh itu,tanamlah harapan setinggi langit dan bersedialah dengan kaki yang teguh dalam menghadapi ujian. 



Allah S.W.T telah menegaskan bahawa meskipun kita mengharapkan syurganya,tapi adakah kita menyangka akan mendapatkannya sedangkan kita belum teruji dengan pelbagai ujian dan rintangan. Adakah kita menyangka akan dikurniakan syurga sedangkan belom diketahui sejauh mana jihad kesungguhan dan tahap kesabaran kita.

Justeru,kesabaran dan kesungguhan untuk mencapai impian merupakan KPI yang diperlukan dalam mendepani 
setiap ujian dan cabaran.

Semakin besar ujian,semakin tinggi kesabaran dan kesungguhan yang diperlukan. Begitulah seterusnya.


Mimpi itu free. Tetapi usaha dan sabar itu besar harganya.


0 comments:

Post a Comment