Friday 29 March 2013



NIKAH DAN CERAI DI SISI YAHUDI

Nikah

Nikah disisi Yahudi adalah satu kewajipan terhadap setiap individu yang mencapai tahap umur baligh (13 tahun bagi lelaki dan 12 tahun bagi wanita). Jika didapati seseorang mencapai umur 20 tahun dan belum berkahwin,maka layak baginya laknat.

Perkahwinan pada sudut pandang mereka adalah seperti satu pakej jual beli wanita. Seorang lelaki membeli seorang wanita dari bapanya. Begitulah perumpamaan yang dapat diberikan. Apabila seorang lelaki berkahwin,maka dia dikecualikan dari ketenteraan selama setahun. Dia tidak dibenarkan terlibat dengan sebarang aktiviti yang menjauhkannya dengan isterinya dalam tempoh setahun.

gambar hiasan


Tidak dibenarkan bagi suami untuk menjimak isterinya ketika haid dan tujuh hari selepasnya. Ia dinamakan Fatrah Infisal (berpisah) di sisi mereka.

Antara perkara yang penting bagi mereka adalah tidak boleh (haram) untuk yahudi menikahi non-yahudi samada Muslim,Kristian, dan sebagainya. Non-yahudi disisi mereka adalah kafir. Sebarang pernikahan antara yahudi dan non-yahudi dianggap tidak sah disisi mereka.

Selain itu,Sang isteri disisi mereka tidak mempunyai sebarang hak untuk melakukan jual beli. Apabila bergelar isteri,setiap harta yang diperoleh dalam tempoh perkahwinan secara automatik menjadi milik suami kecuali mahar tertangguh yang boleh dimilik oleh si isteri selepas kematian si suami. Oleh itu,setiap harta yang dimiliki isteri menjadi milik si suami secara mutlak.

Beristeri lebih dari satu

Ta’ddud isteri dibenarkan syarak disisi yahudi dan tidak diletakkan had. Seorang lelaki boleh beristeri mengikut kehendaknya. Tetapi sebahagian daripada syarah di dalam Talmud mengurangkan had hanya empat orang isteri.

Tetapi pada pertengahan kurun seorang ketua agama yahudi bernama Jarshum bin Yahuda mengeluarkan fatwa mengharamkan ta’ddud isteri kerana melihat penghinaan dan penganiyaan terhadap isteri dengan sebab perkara ini.

Cerai

Cerai disisi yahudi adalah hak ditangan suami. Suami berhak menceraikan isterinya walaupun tanpa sebarang sebab. Namun bagi lelaki dari kalangan ahli yang baik,maka mereka tidak layak menceraikan isteri kecuali dengan sebab yang patut.

Antara sebab cerai yang diterima adalah : Zina,Tidak dapat melahirkan anak,aib pada diri samada fizikal atau maknawi (akhlak).

Bagi isteri juga hak untuk meminta cerai jika didapati pada suami aib samada tidak dapat melaksanakan tugas sebagai suami. Namun sebarang keputusan hanya dapat ditentukan oleh ketua agama samada cerai dijatuhkan atau tidak.

Selagimana ketua agama tidak menjatuhkan hukum cerai,maka mereka masih bergelar suami isteri. sebarang perkahwinan baru dianggap tidak sah selagimana penceraian belum disahkan oleh ketua agama. Anak yang lahir dari perkahwinan baru dianggap anak zina.



Yabbum

Sekiranya seorang isteri kematian suami dan tidak mendapat anak dengan suaminya itu,maka wajib baginya untuk berkahwin dengan saudara lelaki (abang atau adik) suaminya itu. Dan anak pertama yang lahir dari perkahwinan itu di’bin’kan kepada si mati.Sang janda digelar Yabamah. Si isteri tidak boleh berkahwin dengan orang lain kecuali saudara lelaki si mati berlepas diri darinya. Sebahagian mazhab dalam yahudi menganggap perkara ini sudah dimansuhkan.

Mirath (harta warisan)

Secara umum,wanita tidak mewarisi sebarang harta warisan. Harta warisan hanya akan diwarisi oleh anak lelaki samada anak itu lahir hasil pernikahan yang sah atau tidak. Syariat yahudi menjelaskan bahawa tiada harta warisan yang diwarisi oleh  ayah,isteri,anak perempuan,saudara perempuan dan seterusnya dari kalangan ahli kerabat.

Jika si mati tidak mempunyai anak,maka hartanya diwarisi oleh cucu lelakinya. Jika tiada cucu,barulah diwarisi oleh anak perempuannya. Jika tiada anak perempuan,maka ia diwarisi oleh cucu perempuannya. Begitulah seterusnya.

Jika si mati tidak mempunyai keturunan (anak,cucu),maka harta diwarisi oleh Usul iaitu ayahnya mendapat semua harta. Jika tiada ayah,maka datuk dari ayahnya. Jika tiada juga,harta warisan berpindah kepada kaum kerabat yang terdekat. Jika tiada orang yang layak menerimanya atau menuntutnya,maka sesiapa sahaja yang cepat mendapatkannya akan menjadi penjaganya dalam tempoh 3 tahun. Jika tiada sesiapa daripada kaum kerabat yang menuntut harta tersebut,maka ia akan menjadi milik kepada si penjaga itu.

Wallahu’alam.


Ringkasan dari kitab Muqaranah Adyan karya Profesor Doktor Muhammad Ahmad Khatib
Profesor bahagian Akidah dan Perbandingan Agama –Kuliah Syariah-Universty of Jordan

6 comments:

  1. Bersyukurlah kita orang Islam. :)

    ReplyDelete
  2. whoah ak rasa jews kat sini xdak la strict centu kut

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni ringkasan berdasarkan kitab yg dibaca..lebih kpd teori di dlm kitab mereka..mgkin dr sudut pengamalan x mcm tu..

      Delete
  3. syukran atas perkongsian.... (y)
    alhamdulillah menambahkan lagi pemahaman terhadap maddah muqoranah ad-yan..teruskan berkongsi ya ...suatu usaha yang berguna...

    ReplyDelete