Thursday 18 July 2013

Respon pertama : Isu Tabarruk



Assalamualaikum wbt..

Ahmad : Kenapa la puak wahabi tu tak faham bahasa. Tu la. Orang suruh mengaji,dia pi maen benda lain. Tabarruk tu ada la dalam Islam. Sahabat2 nabi pon tabarruk dgn nabi.

Kamal : Hek eleh.. Awat la puak tarekat,sufi semua tu suka sangat benda benda ni. Dok taksub kat benda benda tu buat pa. Tu la. Orang suruh mengaji depa pi ziarah kubur.

Beberapa hari lepas,heboh isu tabarruk. Apa itu tabarruk?

Tabarruk tu dalam bahasa mudah paham adalah ambil berkat.

Datang beberapa isu yang melibatkan soal tabarruk ini secara khusus dan soal agama secara umum.

Soal tabarruk : Datang seseorang dengan mengatakan bahawa dia mempunyai air rendaman rambut nabi. Sesiapa yg nak air tu boleh pm. Tabarruk dengan rambut nabi.

Soal agama : Datang ustaz ustaz yang menawarkan khidmat air rebusan sarang anai-anai yang telah makan 22 juzuk Al-Quran ditambah dengan beberapa benda lain yg dikatakan berkat.

Ada juga yang mempromosikan air gas berkarbonat yang dibacakan 30 juzuk Al-Quran.

Tak mustahil selepas ini akan muncul khidmat juadah hidangan berbuka yg dibacakan 30 juzuk dan Sohih Bukhari Muslim.



Pandangan saya

Soal agama tentang mempromosikan atas nama Islam itu memang saya tentang sekuat kuatnya kerana ia membawa ke arah agama menjadi bahan niaga dan bahan jenaka.

Kita harus mengambil iktibar bagaimana munculnya Protestan dari Kristian adalah kerana tidak berpuas hati dengan isu penjualan Sijil Pengampunan. Sesiapa yg ingin bertaubat dari dosa,boleh membeli pengampunan dengan harga tertentu. Jual beli agama.

Tidak salah ingin membacakan Al Quran kepada air atau apa sahaja.Namun untuk urusan jual beli. Saya tentang sekuat kuatnya.

Soal tabarruk pula,saya tidak menafikan tentang tabarruk itu punyai asas. Tetapi tindakan seperti mempromosi utk jual beli amat tidak saya setuju. Andai kalian betul betul nak semua orang dapat berkat itu,apa salahnya direndam dalam lautan.

Tak salah untuk mengambil berkat. Yang salah adalah jual beli berkat atas nama agama.


Wallahua’lam

p/s : ini respon pertama. Insya Allah respon yang lebih panjang akan diutarakan selepas ini.

2 comments: