Tuesday 26 February 2013

KITA UMMAT IQRA'


Di dalam kuliah Universiti

Dia seorang pelajar yang baik,bijak serta pandai berkata-kata. Aku seringkali timbul rasa dengki atas kebijakan serta kepandaiannya. Bahkan dia dipuji oleh para doktor di universitiku. Namun hari ini dia meluahkan sesuatu yang aku rasa agak terkejut.

Katanya :

“ Doktor,aku rasa amat payah dan sukar untuk membaca kitab. Dan pelajaran yang aku lalui sebelum ini seolah-olah hanya hafalan semata-mata. Tidak difahami secara terasnya dan aku rasa aku tak mempelajari apa-apa. Macam mana aku nak atasi perkara ini.”

Di kantin Universiti

Dia seorang pelajar yang hebat. Menghafal Al-Quran,lancar bercakap arab serta petah berkata-kata. Dia juga pelajar tahun akhir di Universiti,sudah tentu ilmu setinggi langit. Namun suatu hari dia meluahkan sesuatu yang menjadikan neuronku ligat mencari jawapan.

“Walaupun dah 4 tahun di sini,namun ana rasa macam x tahu apa-apa. Kosong je. Kadang-kadang orang tanya soalan pon terkapai-kapai nak jawab”




Mengapa perkara ini berlaku?

Kata guruku,Profesor Doktor Ziyad,

“Kamu jangan fikir hanya dengan segulung ijazah yang bernama Syariah sudah cukup untuk kamu menjadi Alim. Kamu jangan fikir hanya dengan tiga subjek tafsir sudah cukup menjadikan kamu mufassirin. Kamu jangan sesekali fikir bahawa dengan membaca sebuah kitab Fiqh Syafie,kamu bergelar imam mujtahid. Sedarlah. Ini hanyalah kunci untuk kamu memasuki pintu Ilmu. Tahap Ijazah sarjana muda ini hanyalah satu kunci untuk kamu mengetahui bagaimana untuk bermuamalah dengan ilmu. Ijazah ini tidak mampu memberikan kamu semua ilmu yang kamu inginkan. Tetapi,ia adalah satu kunci dan kamu harus berusaha dengan ketekunan serta istiqamah untuk menjadi seorang yang alim”

Aku tersenyum.

“ Wahai Atiq,kenapa kau ketawa?”

"Aku tak ketawa. Aku senyum",balasku.

Doktor turut tersenyum.

Doktor menyambung:

“ Antara punca kamu payah dan sukar membaca dan memahami adalah kerana kurangnya kemahuan untuk membaca. Kamu lebih suka berada dihadapan Facebook dan perkara-perkara lain. Kamu hanya berada di hadapan buku pada malam peperiksaan. Kamu membazirkan masa dengan perkara yang tak berfaedah dan melalaikan sedangkan ummat perlukan kamu untuk memimpin mereka. Kedua,kamu kurang membaca bacaan yang membentuk pemikiran. Kamu lebih menumpukan bacaan kitab universiti semata-mata dan tidak membebaskan pemikiran kamu untuk bacaan yang lain.Bacalah berita semasa,suasana dan perkembangan negara,pengetahuan am dan sebagainya yang mampu menambah tsaqafah dan pengetahuan kamu dalam membentuk kamu menjadi seorang pemikir dan bukan penghafal semata-mata. Ketiga,tatkala kamu bertemu dengan kesukaran untuk memahami apa yang kamu baca,kamu terus berhenti dari membaca. Bukankah dahulu sewaktu di darjah satu kamu juga tidak memahami,namun kamu terus cuba memahami dan akhirnya berjaya. Dan sekarang kamu sudah bergelar pelajar Universiti,mengapa kamu berhenti tatkala tidak memahami?".

Ini hanyalah permulaan dalam satu musafir ilmu. Kadang-kadang perasaan tidak tahu menghantui diri. Dan aku harus membebaskan diri dari perasaan itu. Jadikanlah membaca sebagai ubat untuk masalah ini. Teruskan membaca dan belajar kerana insan tidak dihukum atas perkara yang tidak diketahuinya.

Kepayahan dan kesusahan dalam pelajaran umpama sebuah tembok besar dan tinggi yang harus diatasi. Teruskan mendaki dan mendaki. Di sebaliknya pasti kau temui erti sebuah kefahaman. Ketahuilah,kita ummat membaca. Ya. Kita ummat IQRA’.


0 comments:

Post a Comment